Voor de mast

Programma Theater “Voor de mast”

Het doorlopende theaterprogramma vol discussies, presentaties en lezingen is in korte tijd een succesvol onderdeel van de EOC Traditionele Schepen Beurs geworden, en ook dit jaar weer onder regie van Stephan Kraan. De prachtige theaterzaal met perfect geluid en licht helpt daarbij enorm. Ook in 2024 is er weer een uiterst interessant programma met voor ieder wat wils. De beurs werkt voor deze editie samen met de BBZ en met  de Enkhuizer Zeevaartschool.

Vrijdag 8 november 
Moet iedere schipper op een zeilschip kunnen splitsen? Een splits kunnen beoordelen dan? En moet iedere schipper enige basale kennis hebben van de materialen die aan boord worden gebuikt? En wat nou als deze onderwerpen geen onderdeel uitmaken van de opleiding tot schipper? Op vrijdag is er het traditionele mini-symposium van de BBZ. Veiligheid en preventie zijn de belangrijkste thema’s. Het schippersvak staat dus eigenlijk centraal, want wat is de schipper nou anders dan de hoeder van de veiligheid? In een sessie over kennisdeling willen we het hebben over training en opleiding. We gaan op zoek naar de grenzen van de minimale vereisten en de manier waarop we die kunnen borgen.
Verder hebben we het over ‘procedureel werken’. Met de invoering van het Tuigboek en de moderne RI&E ontkom je daar niet meer aan. De vraag is alleen hoe houd je het praktisch en hoe neem je het verzet weg? Een piloot komt laten zien hoe het in de luchtvaart gaat en aan ons is het om te zien of wij daar wat aan zouden kunnen hebben. Een volgende BBZ sessie gaat over de kosten van hermotorisering, of preciezer de omschakeling naar Stage V (binnenvaartmotor) of elektrificatie. De Hoge School Rotterdam heeft daar samen met de BBZ onderzoek naar gedaan en de resultaten worden op de beurs gepresenteerd.
’s Middag zal de Wouter van Dusseldorp “Stimuleringsprijs voor Positief Nieuws” feestelijk worden uitgereikt.

Programma onder voorbehoud:
10.00  HMPE splitsen   ILT-TNO-BBZ

11.30 Verhoging veiligheid door procedures en meldplicht   BBZ – Renze Mout

13.00 Hermotorisering   BBZ – Hoge School Rotterdam

14.00 Discussiepanel trainingsbehoeften en -mogelijkheden  BBZ

15.00 Uitreiking “Wouter van Dusseldorp Stimuleringsprijs voor Positief Nieuws”

16.00 Algemene Leden Vergadering BBZ

18.00 Afscheid Sicko Heldoorn BBZ

Zaterdag 9 november
Op zaterdag beginnen we met de jeugd. Die kan op Willemsoord een eigen boot bouwen. Daarna een technisch onderdeel: het verven en onderhouden van uw schip. Centraal vandaag staat het Natuurlijk Varen. Al jaren trekken enthousiaste sportieve schippers met hun vaak zelfgebouwde boten al zeilend en roeiend door de mooiste plekjes van Nederland. We presenteren de premiere van de film Logger en Gaffers over het werk van de zeilenmaker Frank van Zoest en horen zijn verhaal. Uiteraard horen we de succesverhalen en flops van de helden van het Natuurlijk Varen. Zaterdagmiddag zal Bert Siezen een prachtig verhaal houden over 200 jaar Noord Hollands Kanaal. De LVBHB bestaat al 50 jaar en heeft dit jaar bijna al het water van Nederland aangedaan met hun varende bedrijfsvaartuigen. We gaan feestelijk terugkijken op dit jubileumjaar.

Programma onder voorbehoud:
10.00  Toekomstige scheepstimmerlieden  Jongeren Scheepswerf met Jan Glazema

11.15  “Behoud hout!” Verfsystemen op hout door Jim Buurma van Epifanes

12.00  Natuurlijk Varen 
○ Film Loggers en Gaffers ○ Interview zeilmaker Frank van Zoest
Natuurlijk Varen (roei- en zeil verhalen)
 

14.45  Arnhemse Marker Museumjol vist in Workum ….huh?
met Maik Overbosch (Nederlands Openlucht Museum) en Lisanne Postma (Visserijweek Workum)
 
 
 
NB. Exclusief voor beursdeelnemers:
 
18.00 – 19.00 Turf- en strontschepen onder zeil met Age Veldboom en muziek door Bennie Huisman
 
Zondag 10 november
De zondag gaat in zijn geheel over de toekomst van de zeilvaart. Is het gebruik van de wind een alternatief voor het gebruik van fossiele brandstoffen in de scheepvaart?
De Enkhuizer zeevaartschool, tezamen met oud-leerling vereniging Dwarstuig en de stichting ‘FairWinds Collective’, presenteert lezingen over veranderende weerpatronen; de impact van vervuiling door de scheepvaart en een symposium over bestaande en nieuwe initiatieven in de zeilende handelsvaart.
De lezingen en het symposium worden in het Engels gegeven.
  Programma onder voorbehoud:
Future of Sail
10.30-11.15 Marteyn Blok: changing weather patterns and their effects on navigation.

11.30-12.15 Lucy Gilliam and Chiara Fracasso: One planet shipping. Navigating the waves of climate change and overconsumption. 
 
12.30-13.30 interview Gerard Dijkstra,  Jorne Langelaan, Jeremy Fouriaux, Martin Rossander: barriers on the road to wind propelled sailing cargo
 
13.45-14.15 Grain de Sail (by online connection): Organic goods that sail
 
14.45-15.15 Rens Groot (Econowind): Ventofoils and their contribution to decarbonisation
 
15.30-16.30 Symposium with Christiaan de Beukelaer, Lucy Gilliam, Marteyn Blok, Jorne Langelaan: The need for Wind Assisted Ship Propulsion

Natuurlijk varen

Natuurlijk Varen, dat is met eenvoudige roei-zeilboten ergens naartoe varen zonder motor. Noodgedwongen zijn die boten licht en rank zodat ze ook weer goed te traileren zijn. De zeewaardigheid is niet noemenswaard maar het vaarbereik is groot. Waar je met een kieljacht in 3 weken hooguit naar de Engelse oostkust gaat, en meestal binnen 30 mijl van je thuishaven blijft, rij je in 1 of 2 dagen naar Bretagne, of de Oostzee, in 3 dagen naar Kroatië en in 4 naar Griekenland . Bovendien zijn de kosten van een trailersailer , die je eventueel zelf bouwt lager dan die van een kieljacht zodat je je niet schuldig hoeft te voelen als die boot niet elke dag gebruikt wordt.

Frank van Zoest

Less is more. ‘Het lijden was het mooiste’.

Twee jaar geleden waren we op vakantie in Kroatië, op een kleine camping die uitkeek op zee. We hadden de ‘Lucia’ mee en maakten een tocht langs de kust , frisse wind en we schoten snel op tot aan de oever een strandtentje opdoemde. Ijsjes, bewonderende toeristen, een prima plek, maar we moesten ook weer terug en iets was veranderd. De wind , die was weg of kwam uit de verkeerde hoek, maar de golfslag was gebleven en wat we ook deden, met zeilen schoten we niet echt op. Gelukkig hadden we roeiriemen aan boord en we streken de mast en begonnen te roeien in een holle zee. De lichte boot werd alle kanten opgegooid en ik begon eraan te wanhopen dat we nog terug konden komen. Ik had ons flink in de nesten gewerkt. Net voordat ik dit kon delen met mijn vrouw barste ze uit in een lofzang: ‘Wat goed dat je dit nog doet, en je bent over de 70. Ik hoop dat ik nog zo kan roeien als ik die leeftijd heb’ , en zo roeiden we gestadig door, stoppen ging niet want dan werden we meteen terug gezet, maar uiteindelijk zagen we bekende stukken kust en uiteindelijk het strandje bij de inham waar vandaan we vertrokken waren. We maakten de boot vast aan onze meerboei en ik checkte de tijd. Over de heenweg hadden we een uur gedaan, inclusief de pauze bij het strandtentje, terug was het 2 uur roeien. Bij de camping hoorde een restaurant met een terras dat uitkeek zee. In een hoek zag ik de ‘Lucia’ dobberen, en bij elk biertje groeide ons geluksgevoel.

Less is more. ‘Het lijden was het mooiste’.

Twee jaar geleden waren we op vakantie in Kroatië, op een kleine camping die uitkeek op zee. We hadden de ‘Lucia’ mee en maakten een tocht langs de kust , frisse wind en we schoten snel op tot aan de oever een strandtentje opdoemde. Ijsjes, bewonderende toeristen, een prima plek, maar we moesten ook weer terug en iets was veranderd. De wind , die was weg of kwam uit de verkeerde hoek, maar de golfslag was gebleven en wat we ook deden, met zeilen schoten we niet echt op. Gelukkig hadden we roeiriemen aan boord en we streken de mast en begonnen te roeien in een holle zee. De lichte boot werd alle kanten opgegooid en ik begon eraan te wanhopen dat we nog terug konden komen. Ik had ons flink in de nesten gewerkt. Net voordat ik dit kon delen met mijn vrouw barste ze uit in een lofzang: ‘Wat goed dat je dit nog doet, en je bent over de 70. Ik hoop dat ik nog zo kan roeien als ik die leeftijd heb’ , en zo roeiden we gestadig door, stoppen ging niet want dan werden we meteen terug gezet, maar uiteindelijk zagen we bekende stukken kust en uiteindelijk het strandje bij de inham waar vandaan we vertrokken waren. We maakten de boot vast aan onze meerboei en ik checkte de tijd. Over de heenweg hadden we een uur gedaan, inclusief de pauze bij het strandtentje, terug was het 2 uur roeien. Bij de camping hoorde een restaurant met een terras dat uitkeek zee. In een hoek zag ik de ‘Lucia’ dobberen, en bij elk biertje groeide ons geluksgevoel.

Tweehonderd jaar Noord-Hollands Kanaal

Op 16 december 1824 passeerden het fregat (oorlogsschip) Bellona en het koopvaardijschip Christina Bernardina elkaar in het Noord-Hollands Kanaal. Het ging gepaard met feestgedruis op de wal, mensen waren samengestroomd om dit schouwspel te bewonderen. Het moet een fantastisch gezicht zijn geweest.
Twee huizenhoge gevaartes die langs elkaar heen schuiven in het vlakke land.
Ook van de partij waren de paarden om de schepen voort te trekken. Het fregat loste een vreugdekanonschot, wat de paarden zeker niet leuk gevonden zullen hebben.
Bekend is, dat het hele kanaal ‘met de hand gegraven’ is. Daar moet toch een opmerking bij gemaakt worden. Het kanaal volgt zoveel mogelijk bestaande waterlopen: trekvaarten, ringvaarten, sloten, kanalen. Het waren dus al bestaande waterwegen, ooit met de hand gegraven in vervlogen eeuwen. Deze moesten wel uitgediept en verbreed worden. Twee stukken van een paar kilometer zijn in de Zijpe nieuw gegraven.
De werkomstandigheden waren slecht. Het was zwaar werk, regen en wind waren geen excuus om met werken te stoppen. Men sliep in zelfgebouwde onderkomens, bijna zonder voorzieningen zoals meubilair, lampen, beddengoed. De aannemers van het baggerwerk hadden betere voorzieningen en sliepen in keten die verplaatst konden worden als een stuk kanaal breed en diep genoeg geworden was.
Ook met de lonen was het slecht gesteld. Jan Blanken, de ontwerper van het kanaal, had berekende dat per dag f 1,80 voldoende moest zijn, maar de meeste aannemers hielden zich niet daar aan. Er was een aannemer die zijn werklui zó slecht behandelde, dat er een opstand uitbrak onder de baggeraars die voor hem werkten. Bij het naderen van de woedende menigte vluchtte de aannemer zijn keet in, gewapend met een geweer. Drie raddraaiers gooiden de ruiten van de keet in en klommen naar binnen om de aannemer de les te lezen. Twee van hen werden zonder pardon doodgeschoten. De aannemer werd buiten gelyncht waarna zes mannen gearresteerd werden en veroordeeld werden tot geseling, brandmerken en gevangenisstraffen van 6 tot 12 jaar.
Nu ligt het Noord-Hollands Kanaal er vredig bij, het wordt nog wel gebruikt voor de
scheepvaart, en het vervult een belangrijke functie in de waterhuishouding in Noord-Holland. Zo zijn bollenboeren blij met het redelijk schone water, dat bij droogte ingelaten kan worden. Van de oorspronkelijk 16 vlotbruggen zijn er nog maar drie over. Een vierde werd in deze eeuw gebouwd voor fietsers en voetgangers bij Koedijk.
Over het wel en wee van het Noord-Hollands Kanaal is in het Zijper Museum in Schagerbrug een mooie tentoonstelling te zien. Zo hangt er een kaart van zes meter breed van het hele kanaal: van Amsterdam tot Den Helder. En weet u wat een rolpaal is? Kom dat zien! Komt dat zien!

Theater TSB 2024: LVBHB kijkt terug en vooruit

Op zaterdag 9 november om 15.45 uur zal de LVBHB een interactieve presentatie verzorgen in het ‘theater’ van de beurs. Het thema is : tot hier en nu verder!

We kijken terug op 50 jaar LVBHB met uiteraard heel veel beeldmateriaal van ons jubileumjaar en met name de ErfgoedTour: 1000 km met 165 schepen door heel Nederland. Prachtige foto’s EN video’s laten zien hoe mooi varend erfgoed kan zijn. ‘Ons laten zien’ was een van de doelstellingen: onbekend maakt onbemind.

Maar ook hebben we in het jubileumjaar aandacht geschonken aan thema’s die ons nu en in de nabije toekomst zullen bezighouden: o.a. wettelijke bescherming, verduurzaming, financiering en last but not least veiligheid. Op al die thema’s heeft de LVBHB ideeën en die lenen zich prima om het er ‘met elkaar over te hebben’. We willen dus graag het publiek hierin betrekken! Alle thema’s (en veel meer) komen in de loop van de presentatie voorbij en we gaan daar een echte interessante en interactieve sessie van maken!

Rolf van der Mark voorzitter

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.