14 november 2022
Door Tiny Schaap
Het mag weer na drie jaar stilte. Een beurs houden die kan worden beschouwd als zowel een vakmatig als een gezellig samenzijn voor de hele sector van nautisch erfgoed. De vijfde editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs beurs is dit maal ondergebracht in de Stadshal van theater De Kampanje op het monumentale Willemsoordcomplex in Den Helder. Met ruim 2.300 bezoekers en tevreden exposanten en sponsoren is de beurs volgens de organisatoren tot een groot succes uitgegroeid. Reden om nu alweer uit te kijken naar de editie van 2023.
Op de eerste beursdag gaf burgemeester Jan de Boer van marine- en offshorestad Den Helder precies om 12 uur met het luiden van een scheepsbel het startschot voor het evenement. “Ik ben onder de indruk wat de nieuwe beursorganisatie samen met de standbouwers en de vele vrijwilligers hier van de grond hebben getild. Het is een fantastisch geheel geworden waar ik als een burgemeester met een nautisch hart trots op ben.” Het was op de eerste dag direct al gezellig druk, mede omdat ook de deelnemers aan het eerder op de ochtend gehouden minisymposium een kijkje kwamen nemen. Op dit in samenwerking met de BBZ georganiseerde minisymposium, het zogeheten Podium voor de mast, lag het accent op veiligheid en duurzaamheid en op kansen voor het varend erfgoed.
De Stadshal, een prachtig gerestaureerde voormalige bankwerkerij, dient als alternatief voor het verlies van de nabijgelegen en knusse mastenloods waarin de gemeente Den Helder een stadhuis gaat vestigen. In de mastenloods zijn tot en met 2019 de eerste vier edities van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden. Dit gebouw is een rijksmonument en maakt deel uit van het Nautisch Kwartier op het voormalige werfcomplex van de Koninklijke Marine.
Aan het einde van de middag is traditiegetrouw in het midden van de Stadshal het zogeheten Captains Dinner voor standhouders en genodigden opgediend. Ook deze keer weer gesponsord door de Sail Den Helder organisatie die in 2023, gekoppeld aan de Marinedagen, het volgende grote Sail-evenement in Den Helder wil houden.
Volgens beursorganisator Michiel Tegelberg telde de vijfde editie van het evenement ruim 60 exposanten, waaronder een tiental behoudsorganisaties. “Het was duidelijk te merken dat iedereen na drie jaar weer toe was aan een feestje. Nagenoeg alle exposanten die aan de eerdere edities hebben deelgenomen, waren ook deze keer weer present”.
Belangstelling
Ook de tweede en de derde dag van de jubileumeditie van de beurs werden goed bezocht. Ton van Dongen, directeur Leden van hoofdsponsor EOC Scheepsverzekeringen, toonde zich heel tevreden. “Het is ook nu weer een schot in de roos. Een beurs, gehouden op een prima locatie, die goed bij onze activiteiten past”. Van Dongen meldde ook nog even dat hij sinds kort eigenaar is van een motorsleepboot waar hij regelmatig mee op stap gaat. Verder stelde hij dat de EOC er positief in staat om de Traditionele Schepen Beurs ook volgend jaar weer te sponsoren.
Eén van de blikvangers op de beursvloer was de zeilboot van Edwin van der Velde, oprichter van Clean2Anywhere, de eerste circulaire rederij die van start is gegaan met de bouw en inzet van geheel uit afvalplastic vervaardigde, 17e-eeuwse schepen.
Jorne Langelaan, oprichter en woordvoerder van de EcoClipper Coöperatie, kwam met het nieuws dat de verbouw van het zeilende vrachtschip De Tukker bij Scheepswerf Talsma in Franeker was afgerond en dat het schip op weg was naar Museumhaven Willemsoord in Den Helder. “Hier gaan we de komende tijd het schip verder afbouwen en tuigen zodat we het begin volgend jaar op een duurzame manier als zeilend vrachtschip kunnen inzetten.”
Veel belangstelling trok ook Josepha Kempl, eigenaresse en schipper van de prachtige tjalk Antilope. Zij hield een voordracht over haar reis die zij onlangs met haar tjalk heeft gemaakt naar haar voormalige vaderland, de DDR. Vanuit Museumhaven Willemsoord ging de reis over de Waddenzee en Duitse binnenwateren naar Berlijn en vandaar naar Greifswald aan de Oostzee. “Een geweldig avontuur dat ik iedereen kan aanraden”.
Martine van Lier gaf op haar beurt tekst en uitleg over het rapport van het door de Erfgoedkwartiermakers in opdracht van de BBZ uitgevoerd onderzoek ‘Moet het varend erfgoed juridisch beschermd worden en zo ja hoe’. Aansluitend reikte zij het eerste exemplaar uit aan BBZ-voorzitter Sicko Heldoorn.
Een heel opmerkelijke noviteit werd gepresenteerd door de door Jamos en Leonie Tan in Hoorn opgerichte maritieme start-up AyeAye Systems. Een geavanceerde alles-in-1 bootcomputer die meer dan twintig verschillende informatiestromen van nautische apparatuur aan boord combineert. Met als doel om zeilers tijdens het varen meer gemoedsrust te geven. Als aanvulling op de AyeAye computer is ook een AyeAye app ontwikkeld.
Extra’s
Alle drie de beursdagen verzorgde het Scheepsfolk uit Den Helder, onder leiding van Catharina Buijs, ook deze keer weer op professionele wijze de muziek tijdens het evenement. Naast alle gezelligheid op de beursvloer viel er elders op het Willemsoordcomplex ook veel te zien en beleven. Zo maakten bijna 740 bezoekers van de gelegenheid gebruik om het naastgelegen Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers te bezoeken en enkele honderden anderen gingen naar het even verder op het complex gelegen Marinemuseum. Medeorganisator Paul Schaap zegt hierover: “We willen de beursbezoekers een zo attractief mogelijk maritiem programma bieden. Daarom werken we al enkele jaren nauw met deze beide musea samen. Je mag met hetzelfde kaartje dus niet alleen drie dagen lang naar de beurs, maar ook gratis beide musea bezoeken. Verder houdt het lichtschip Texel Open Huis, geven we rondleidingen over het werfcomplex en worden in de werkplaatsen van de museumhaven oude ambachten gedemonstreerd, waaronder smeden en klinken. In de Medemblikkerloods, waarin onze scheepstimmerwerf is gevestigd, wordt op dit moment gewerkt aan de restauratie van de Westwalbotter RD28. En als blikvanger was de kotter Meeuw TM26 op onze scheepshelling drooggezet.” Dirk Reitsma meldde, terwijl hij in de Medemblikkerloods druk bezig was met grote blokken hout, dat ook hij heel tevreden was over het aantal belangstellende beursbezoekers. “Ik heb hier wel enkele honderden mensen langs zien komen.”
De meeste belangstelling trok echter toch de zeilende handelsvaarder Tres Hombres van Fairtransport Shipping die aan de afbouwkade van de museumhaven lag afgemeerd. Daar werd door zo’n 25 vrijwilligers hard gewerkt om het schip op tijd vaargereed te krijgen voor haar volgende reis naar het Caribisch gebied. Tot hoog in de masten waren mensen bezig. Iets dat ademloos door talloze beursbezoekers werd gadegeslagen.
Uitbreiding
Een enthousiaste Michiel Tegelberg stelde na de sluiting van het evenement: “Het was best spannend hoe de jubileumeditie zou uitpakken. Nu kunnen we gelukkig zeggen dat het, ook mede dankzij de tomeloze inzet van stand- en interieurbouwer Pascal Riksman van Pride at Work, weer een mooi en geslaagd evenement is geworden. Het is dan ook onze intentie om aan dit mooie verhaal, zoals ooit opgezet door Thedo Fruithof en Wim de Bruin en later succesvol in Den Helder voortgezet door Jet Sluik, in 2023 een nieuw hoofdstuk toe te voegen. Alles te zamen is het een uitstekende basis voor een vervolg en wie weet uitbreiding in de komende jaren. Noteer alvast in uw agenda het weekend van 10, 11 en 12 november 2023. We hopen dan iedereen weer te zien.”
Artikel is in enigszins aangepaste vorm d.d. 25 november 2022 geplaatst in Schuttevaer.
Foto’s: Paul Schaap
Wilt u graag meer weten over de EOC-Traditionele Schepen Beurs? Neem dan contact met ons op via email naar:info@traditioneleschepenbeurs.nl.
Wilt u telefonisch contact, dan kunt u contact opnemen met de project leider van de EOC-Traditionele Schepen Beurs,
Michiel Tegelberg.
T. +31 6 51865404 (ook bereikbaar via What’sApp)